Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kegundahan hati dan kesedihan,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat penakut dan bakhil,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari lilitan hutang dan tekanan orang.

Perlukan Photographer?

Perlukan Photographer?
Click di sini =)

Friday, May 2, 2008

makna bacaan dalam solat..let us internalise..

seperti biase, mase cepat berlalu. hari ni, hari jumaat. jadi sempat la rehat sekejap dr menjenguk asssgnments. syukur juge pada Allah krana sye berjaya menyiapkan satu assgnmnt lagi pde minggu ni.. 3 more to go, 2 exams and a presentation. semoga Allah memberi kekuatan fizikal, mental, dan iman utk siapkan assessments ni.. walaupun penat memerah otak, tp at least fikiran xmerawang merata2, fikirkan bnd2 xberfaedah.. insyaallah, belajar pun satu ibadah.. kata kak lin pula, asssgnments tu tarbiyah.. btul tu kak. setuju2..


hari isnin lpas, alhamdulillah Allah masih memilih sye untuk menghadiri talk kat surau UQ mcm biase walaupn tanpa teman dr QUT.. nasib baik ade kaklin teman mse pegi.. jazakillah kak.. biasenya brother aslam (penyampai) akan mengupas cerita2 di sebalik hadith2 rasul berpandukan buku imam nawawi, riyad-us-saliheen.. tp kali ni, beliau menjelaskan sebab2 di sebalik perlakuan solat. dan maksud bacaan2 mse solat.. oleh krana brother tu ckp terlalu cepat xsempat nk salin semua. tp alhamdulillah, at least ade jge yang msuk dlm fikirn. mse balik dr talk tu terdetik gak hati nk tulis kat sini, tp sbb xde makne yang proper bacaan2 tu, sye kuburkan niat tu.. tp alhamdulillah, td mse browse iluvislam.com, terjumpa makna2 bacaan dalm bhs melayu plak tu.. so, sye pastekan kat cni..


ibadah solat merupakan salah satu drpd rukun Islam..nilainya amat besar..masakan tidak sehingga perintah pelaksanaannya diterima oleh junjungan besar Rasulullah s.a.w. ketika Baginda bertemu Allah s.w.t. tatkala peristiwa mi'raj..namun,saya yakin masih ramai yg belum memahami maksud bacaan ketika solat..cuba kalian bayangkan jika hidup sudah menjangkau 50 tahun tetapi masih belum tahu maksud bacaan tahiyat akhir..amatlah malang..jadi,marilah kita bersama2 mempelajari dan menghafaznya supaya ibadah solat kita mampu diperbaiki,insyaAllah..


Takbiratul-Ihram & Takbir
Allah Maha Besar.

Doa Iftitah
Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan
banyaknya. Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.
Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit
dan bumi, dengan suasana lurus dan berserah diri dan
aku bukan dari golongan orang musyrik. Sesungguhnya
solatku, ibadatku, hidupku, matiku adalah untuk Allah
Tuhan sekelian alam. Tidak ada sekutu bagiNya dan
kepadaku diperintahkan untuk tidak menyekutukan bagiNya
dan aku dari golongan orang Islam.


Al-Fatihah
Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha
Mengasihani. Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta
alam. Yang maha pemurah lagi maha mengasihani. Yang
menguasai hari pembalasan. Hanya Engkaulah yang kami
sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.
Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan
orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka,
bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan
mereka yang sesat.


Bacaan ketika rukuk
Maha Suci TuhanKu Yang Maha Besar dan dengan segala
puji-pujiannya.


Bacaan ketika bangun dari rukuk
Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal
Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.

Bacaan ketika sujud
Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala
puji-pujiannya.


Bacaan ketika duduk di antara dua sujud
Ya Allah, ampunilah dosaku dan rahmatilah daku,
lindungilah daku, angkatlah darjatku, rezekikan daku,
berilah aku petunjuk, selamatkanlah daku dan
maafkanlah akan daku.


Bacaan ketika Tahiyat Awal
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah
untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan
rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas
kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik
saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik
saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya
Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.


Bacaan ketika Tahiyat Akhir
Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah
untuk Allah. Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan
rahmat Allah serta keberkatannya. Sejahtera ke atas
kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh. Aku naik
saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik
saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah. Ya
Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke
atas keluarganya. Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas
Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim. Berkatilah ke atas
Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau
berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di
dalam alam ini. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi
Maha Agung.


Doa Qunut
Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang
yang telah Engkau tunjuki. Sejahterakanlah aku
sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.
Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau
pimpin. Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah
Engkau berikan padaku. Jauhkanlah aku daripada segala
kejahatan yang telah Engkau tetapkan. Sesungguhnya
hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak
sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain
daripada Engkau. Sesungguhnya tidak terhina orang yang
memperolehi pimpinanaMu. Dan tidak mulia orang-orang
yang Engkau musuhi. Telah memberi berkat Engkau, ya
Tuhan kami dan maha tinggi Engkau. Hanya untuk Engkau
sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang telah
Engkau tetapkan. Dan aku minta ampun dan bertaubat
kepada Engkau. Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang
ummi dan sejahtera keatas keluarganya dan
sahabat-sahabatnya.

Salam
Sejahtera ke atas kamu berserta rahmat Allah.


taken from www.iluvislam.com

semoga sama2 mendpat manfaat dr artikel ni.. penting utk kte memahaminye..

wassalam..

1 wise thoughts:

Nurul Fariena Asli said...

salam..izy, bgsnya letak entry ni..salah satu cara utk khusyuk solat pun dgn memaham mkna bacaan dlm solat..jom kite same2 hafal..

::kind readers::