Thursday, July 31, 2008

..Isra' Mikraj..

pagi tadi ana tergerak ati nk cari asbabul nuzul ayat al- kauthar sebb ayat dia sgt menarik. Alhamdulillah, terjmp jgk.. tp yng ana nk cite pd post kali ni bkn pasal ayat al-kauthar tp peristiwa israk mikraj. antara peristiwa yng significant yng berlaku pda bulan rejab..yelah skrng sume sahabiah kat brisbane ni tgh dlm mood bulan rejab wlpn rejab dh sampai ke penghujungnye.. sume nye berlumba2 nk cari keredhaan Allah i.e puasa sunat.. alhamdulillah. apetah lagi sibuk akhawat2 Ashabul Brisbane prepare for program israk mikraj. ade yng nasyid la [jap agi nk g practice =)].. so, nk share ckit artikel psal israk mikraj ni.. bg ana, artikel sgt menarik la sbb cre penyampaian dia simple dn mmg mudah difahami. ana ade share jgk psal ni one of my housemates mse tazkirah lps isyak td, and dh janji ngan dia nk link kan atau pun paste kan kat cni..



Kuliah Jumaat bertarikh 5 Ogos 2005.Kuliah pertama TG dalam bulan Rejab 1426. Rejab, amat sinonim dengan peristiwa israk dan mikraj. Rejab juga amat sinonim dengan ibadat solat, yang mana cara Allah menurunkan perintah ini tidak sebagaimana biasa; yakni melalui Jibril, tetapi perintah menunaikan solat ini Allah perintahkan terus dgn membawa Nabi Muhammad Rasulullah SAW mengadap-Nya. Renung-renungkanlah.

Dan sebagaimana biasa dalam kuliah yang pengisiannya mengenai Israk dan Mikraj, maka ayat dibawah pasti akan dibaca :

سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ

Ayat daripada surah Al-Isra' ini merupakan satu dalil qat'i dalam membuktikan peristiwa israk dan mikraj yang dihadapi oleh Nabi Muhammad Rasulullah SAW.

Asra membawa maksud di membawa seseorang berjalan, memberikan pengertian bahawa Nabi Muhammad Rasulullah SAW telah dibawa naik ke langit, bukannya Nabi Muhammad Rasulullah SAW telah naik ke langit tanpa di bawa. Kuasa dan kehendak Allahlah yang telah membawa Nabi Muhammad Rasulullah SAW naik ke langit.

Kata-kata orang kafir terhadap Nabi Muhammad Rasulullah SAW bahawa Nabi Muhammad Rasulullah SAW ini gila adalah kerana bagi mereka Nabi Muhammad Rasulullah SAW telah berjalan sendiri tanpa melibatkan kekuasaan Allah kerana mereka tidak percayakan Allah. Kita ambil suatu contoh yg mudah, seekor ikan yg dibungkus dalam plastic, kemudian dibawa oleh tuannya naik kapal terbang daripada Kuala Lumpur ke Kelantan, apabila ikan ini pulang ke lubuknya dan menceritakan kepada geng dia tentang perjalanan dia menaiki kapal terbang itu, maka sudah pasti geng dia itu tidak akan percaya selagi geng dia itu tidak memahami bawah ikan itu dibawa oleh tuan dia, bukannya dia naik sendiri kapal terbang itu. Emm.. faham la kan?

Dalam ayat ini, Allah menggunakan asra bi'abdihi, bukannya asra birasulihi. Sedangkan Nabi Muhammad Rasulullah SAW itu adalah seorang Rasul, nape ek? Ini kerana walaupun Nabi Muhammad Rasulullah SAW itu seorang rasul, tapi baginda tetap juga merupakan hamba Allah SWT.

Seterusnya adalah kalimah lailan, menjelaskan bahawa perjalanan ini bermula pada waktu malam, bukannya pada waktu siang. Normality manusia, biasanya ramai yang memilih untuk memulakan perjalanan jauh pada waktu siang. Tetapi perjalanan yg dirancang oleh Allah SWT ini berlaku pada waktu malam, tafsiran terhadap situasi ini adalah hendak kita berfikir bahawa tidaklah sama perjalanan makhluk hendak pergi berjumpa dengan makhluk dengan perjalanan makhluk untuk pergi berjumpa Khaliq. Waktu malam dipilih kerana malam adalah waktu orang berehat, waktu orang berhenti daripada bekerja, sedangkan waktu siang adalah untuk manusia mencari rezeki. Maka dalam situasi sibuk manusia pada waktu siang dgn dunia menyebabkan tidak layak waktu siang itu sebagai waktu untuk berjumpa Allah.

Kita renung sejenak pada ibadat solat sekarang iaitu 5 waktu, 2 kali di waktu siang, 3 kali di waktu malam. Kurangnya waktu solat di waktu siang adalah untuk memberi peluang kepada manusia untuk mencari rezeki.

Dan waktu malamlah amat sesuai untuk kita menghadap dan mengadu kepada Allah sebagaimana firmannya :

وَمِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَسَبِّحْهُ لَيْلاً طَوِيلاً

Kita tinggalkan kelazatan hidup, yakni tidur itu untuk bangun mengadap Allah, alangkah sucinya hati. Bagi Nabi Muhammad Rasulullah SAW, baginda diwajibkan bertahajjud

Assolatu mikraj mukminin, Solat merupakan mikraj bagi mukmin, yakni kita sebagai orang beriman diberikan peluang untuk mikraj melalui solat kerana perumpaan solat ini adalah kita ambil masa untuk mengadap Allah SWT.

Nabi Muhammad Rasulullah SAW telah dibuang humuzusyaitan (tak tau betul ke tak ejaan ni, dengar bunyi TG sebut mcm ni, kalau dalam doa tu hamazati assyayatin, sape tau tegur la ek)..dan dimasukkan nur. Bila dimasukkan nur inilah baru Nabi Muhammad Rasulullah SAW layak untuk naik ke langit.

Sebagaimana kita, sebelum kita bersolat, maka kita dikehendaki berwudhu', maka wudhu' itu bolehlah dilihat sebagai kaedah untuk mencuci kita daripada sebarang kekotoran rohani.

Seterusnya kalimah minal masjidil harami ilal masjidil aqsa..perjalanan Nabi Muhammad Rasulullah SAW adalah dengan menaiki buroq. Buroq merupakan sejenis cahaya, dan sememangnya ahli astronomi mengakui akan kecepatan cahaya. Maka amat munasabahlah kenderaan jenis cahaya digunakan dalam perjalanan ini.

Allazi barakna haulahu memberikan tafsiran tentang masjidil aqsa yang penuh berkat. Berkat ini adalah barang yang boleh bersambung hingga ke akhirat, ilmu yang berkat, perbuatan yang berkat dan sebagainya. Contohnya, bila kita makan, biarlah kenyang hasil makan itu kenyang sampai ke akhirat, bukannya kenyang di dunia tapi lapar diakhirat, maka ini adalah tidak berkat. Kenapa tidak berkat? Fikir-fikirkanlah.

Ayat linuriyahu min ayatina pula memberikan kita gambaran salah satu tujuan Nabi Muhammad Rasulullah SAW dibawa bermikraj. Min dalam ayat ini memberi maksud hanya sebahagian sahaja yg dipertontonkan kepada Nabi Muhammad Rasulullah SAW, tidak kesemuanya kerana kekuatan yang ada pada Nabi Muhammad Rasulullah SAW tidak cukup untuk ditunjukkan kesemuanya.

Salah satu peristiwa yg Nabi Muhammad Rasulullah SAW lihat adalah seorang manusia yg pecah perut, sambil lari dia merobek-robek urat perut dia. Lalu Nabi Muhammad Rasulullah SAW bertanya kepada Jibril akan gerangan orang tersebut, maka Jibril menjawab itulah orang yang anyaqulu ma la taf'alun. Mm..maka bersama kita pastikan diri kita, biar apa yg kita buat selari dengan apa yg kita ucapkan, insya Allah.

Sebagai kalam penutup, apabila kita bersolat berjemaah, cubalah untuk mendapatkan saf pertama, kerana pada saf pertama itu terdapat banyak pahala. Bahkan dikatakan, jika manusia mengetahui akan banyaknya pahala pada saf pertama itu, maka pastilah akan dibuat pengundian. Realitinya, walaupun tahu akan hal ini, tak ramai orang yg 'gilakan' saf pertama. Bahkan siap offer lagi kat orang lain supaya maju ke saf depan, terlebih pahala barangkali. Alangkah ruginya manusia itu.

Wallahuwaliyyuttaufiq..

taken from http://rebelseventh.blogspot.com/2005_08_01_archive.html

so, harap anda sume dpt blaja smthng pasal peristiwa israk mikraj ni.. erm, ana sgt suke la article ni. berbekas kat hati.. bnyk ilmu baru yng ana ketahui n pelajari..

next, ana pastekan satu video berkaitan ngan israk mikraj jgak.. well, i shall say, this is one of my "1st-time-listen-then-i-like-it" type of songs.. ana paste kan jgak lirik dia kot2 ade sape2 yng xdpt catch lirik dia (but, i think the video has the lyric too).







Isra' Miraj
Album : Kalimah Cinta
Munsyid : Mestica
http://liriknasyid.com


Hening malam gelap yang membungkus
Desir angin tiada kedengaran
Gemuruh suara memanggil
Membangunkan Rasul dari tidurnya

Jibril berwajah putih bersih
Bersayap bergemerlapan
Dari Mekah ke Sidratul Muntaha
Buraq menawan tujuh petala
Membelah langit

Langit perak bertatahkan bintang
Bergantungan rantai-rantai keemasan
Tiada iblis dan juga syaitan
Dapat mendengarkan rahsianya Tuhan

Tabir akhirat disingkapkan
Membenarkan apa yang diwahyukan
Dosa pahala dijelaskan
Dipamerkan tiap pembalasan

Langit perak bertatahkan bintang
Bergantungan rantai-rantai keemasan
Tiada iblis dan juga syaitan
Dapat mendengarkan rahsianya Tuhan

Dipertemukan dengan Nabi-nabi
Diperlihatkan ragam malaikat
Diperbentangkan hari kebangkitan
Diwajibkan lima waktu sembahyang

Isra' mikraj yang amat panjang
Disingkatkan menjadi semalaman
Sukarnya untuk dipercaya
Hanya keimanan yang membenarkannya


so, how was it? like it? xtau kalu ana syok sendiri tp 1st time dgr lagu ni, rse mcm jahil sgt, rupenya bnyk bnda atau perkara yng berlaku sebenarnya selain dari perintah diwajibkan lima waktu sembahyang.. rpnye, time ni la Allah bkk sikit hijab pada Rasululllah SAW utk tengok beberapa events contohnya mcm yng ana highlightkan pada lirik lagu ni. Syukur sgt pada Allah sbb ana diberi peluang utk tau pasal kenyataan ni.. Alhamdulillah..

selain dr itu, ana teringat satu hadis ni.. hadis ni ana terbca dalam satu tafsir Quran English version.


Narrated by Anas r.a : When the Prophet PBUH was made ascend to the heavens. He PBUH said (after his return), "I came upon a river (in Paradise) the banks of which were made of tents of hollow pearls. I asked Jibril (Gabriel), 'What is this (river))? He replied, "This is the Kauthar." [Sahih Al-Bukhari, 6/4964 (O.P. 488)]



Bestnye kan Rasulullah leh tgk syurga. semuanya dgn kekuasaan Allah. betul la kate lagu tu, kl kte xberiman, mesti xkan percaya ngan peristiwa ni.. Bnyk hikmah nye Israk mikraj ni contohnye, Allah tunjukkan pda Rasulullah semua bnd tu so that Rasulullah beritahu kepada kte bagaimana keadaan sebenarnye nnt. so, kte leh prepare awl2 la yng mne kte nak.. kl nk balasan kebaikan i.e syurga (al-kauthar) kne la ikut guideline/path ynag telah ditentukan oleh Allah. kl kte nk balasan keburukan i.e neraka, buat la ske2 ati.. nasihat pda diri ana jgk..

alhamdulillah, siap jgk akhirnye ape yng ana nk share ari ni.. Ana bknlah orng yng terbaik nk cite2 psl bnd2 ni.. sekadar perkongsian.. insyaAllah, apa yng dpt digrab dr post kali ni, grablah.. tp kl yng xleh @ xbagus tu, tinggallah kat blog ni je.. dn lagi bgus, kl ade feedback dr kwn2 sume.. kte sme2 sharing ape yng kte tau.. betul kan any facts yng salah..

jazakumullah hu khair


got to go now.. nk prepare utk esok, nk kuar cr barng for my 'kakak' =)


assalamualaikum wbt..

No comments:

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kegundahan hati dan kesedihan,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat penakut dan bakhil,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari lilitan hutang dan tekanan orang.
Daisypath Anniversary tickers

::kind readers::