Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kegundahan hati dan kesedihan,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat penakut dan bakhil,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari lilitan hutang dan tekanan orang.

Perlukan Photographer?

Perlukan Photographer?
Click di sini =)

Monday, May 4, 2009

...no title...

Semalam (3/5/2009), kami tilawah surah at- Talaq dan tadabbur beberapa ayat dari surah itu.



Dalam surah ini, Allah banyak menyatakan kurnia yang akan diberikan kepada orang yang bertaqwa.



Apakah taqwa? Taqwa ialah Takut pada Allah, beramal sesuai dgn wahyu, puas terima sesuatu yang sedikit, bersiap diri menuju hari akhirat serta cahaya terang yang menghilangkan kegelapan cinta dunia dari hati kita(penyakit wahan). Itu juga adalah sendi kepada taqwa kepada Allah. (sumber taujih ruhiyah 2)



Apa yang Allah janjikan pada orang yang bertaqwa?
1) “…Barang siapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya” (65:2)
2) “..dan Dia memberikannya rezeki dari arah yang tidak disangka- sangkanya..”(65:3)
3) “…Dan barang siapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya…” (65:3)
4) “…Dan barang siapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia menjadikan kemudahan baginya dalam urusannya.” (65: 4)
5) “…barang siapa bertaqwa kepada Allah, nescaya Allah akan menghapuskan kesalahan- kesalahannya dan akan melipatkangandakan pahala baginya.” (65: 5)


Itu adalah antara janji- janji Allah pada hambaNya yang bertaqwa kepadaNya.

Saya mendengar apa kakak kata, dalam hati saya berkata, Allah sangat sweet. Dalam masa yang sama, teringat assignment yang akan dihantar pada hari selasa ini (5/5/2009). Report tentang isu pendidikan yang perlu dikarang sebanyak 2000 patah perkataan ini masih lagi berbaki 2000 patah perkataan. Maknanya report itu belum ‘disentuh’. Buku untuk rujukan pun baru ada dua buah, tidak mampu untuk melahirkan satu report yang strong kalau begitu. Hati kecil berbisik lagi, “xpe, esok kan ada. Esok, pulun assignment sampai tak tido”. Begitulah bisikan hati. Perbincangan diteruskan dengan kata- kata kakak mengingatkan tentang ayat 7 dalam surah Muhammad



“Wahai orang- orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Allah akan menolongmu dan mengukuhkan kedudukanmu”.




Sesungguhnya menhadiri majlis ilmu itu menenangkan. Memang menenangkan sehingga datangnya hari ini. Hari ini, kami semua berkampung di DS siapkan assignment masing- masing untuk dihantar keesokan harinya. Walaupun assignment itu akan dihantar esok dan akhawat hanya punya masa lebih kurang 24 jam untuk menyiapkan report itu, tiada riak- riak cemas di wajah mereka, walaupun mungkin di hati ada kerisauan. Alhamdulillah, ketenangan itu diberikan oleh Allah.



Sepanjang hari kami menghabiskan masa di depan laptop, dengan buku- buku tebal disamping sebagai rujukan. Jam menunjukkan pukul 8pm, report masih belum siap. Dalam hati berbisik, hanya Allah yang dapat menolong di saat ini. Ternanti- nanti di mana pertolongan Allah, adakah Allah menolong dalam memberikan idea? Memang betul, walaupun saya rasa report yang saya tulis itu nonsense, paling tidak, saya telah menghasilkan sesuatu. Saya mengharapkan Allah membantu saya memberi idea- idea yang outstanding atau pun Allah takdirkan saya ‘terjumpa’ online journal yang sangat berguna untuk report saya, tapi sampai ke saat itu, saya tidak menghasilkan apa- apa yang bagus dan menemukan journal- journal yang berguna. Tak apalah mungkin di situ Allah sudah membantu saya dengan mengurniakan saya akhowat yang menemani saya buat assignment.




Tergerak hati untuk check email di dalam mailbox QUT, dapat satu mesej dari lecturer untuk report yang akan dihantar esok, rupa- rupanya dia EXTEND the due date until this THURSDAY (7/5/2009).. subhanallah, walhamdulillah, allahuakbar



Terngiang- ngiang maksud petikan ayat surah at-talaq yang ke 3

“…Sungguh, Allah melaksanakna urusan-Nya…” (65:3)



dan diri ini merasakan betapa tidak layaknya untuk mendapat pertolongan itu




Terima kasih Allah atas segala- galanya

3 wise thoughts:

.:Ulun Nuha:. said...

[61:13] Dan (ada lagi) karunia yang lain yang kamu sukai (yaitu) pertolongan dari Allah dan kemenangan yang dekat (waktunya). Dan sampaikanlah berita gembira kepada orang-orang yang beriman.

=)

Nurul Nafisah said...

Subhanallah!

He has power over all things [2:284]

muttaqeen86 said...

'He teaches you what you know not" (al alaq: 5)

::kind readers::