Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kegundahan hati dan kesedihan,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat penakut dan bakhil,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari lilitan hutang dan tekanan orang.

Perlukan Photographer?

Perlukan Photographer?
Click di sini =)

Wednesday, August 13, 2008

..the road not taken...



Two roads diverged in a yellow wood,
And sorry I could not travel both
And be one traveler, long I stood

And looked down one as far as I could
To where it bent in the undergrowth;

Then took the other, as just as fair
And having perhaps the better claim,
Because it was grassy and wanted wear;
Though as for that, the passing there
Had worn them really about the same,

And both that morning equally lay
In leaves no step had trodden black
Oh, I kept the first for another day!
Yet knowing how way leads on to way,
I doubted if I should ever come back.

I shall be telling this with a sigh
Somewhere ages and ages hence:
two roads diverged in a wood, and I --
I took the one less traveled by,
And that has made all the difference.


by Robert Frost


tersentak hati ini ble bace kembali puisi dr Robert Frost, The Road Not Taken.. puisi ni di post oleh one of the ukhtis from melbourne ke dalam yahoo group kami.. seriously, tak pernah terfikir rupenya aku adelah seorng yng pernah menbuat pertimbngan jalan mne yng aku mahu ambil utk diriku. masih ingt lagi, dulu, mse blaja poem ni kat sekolah, cikgu mmg kate yng sume orng pun membuat keputusan seolah2 membuat keputusan itu satu rutin dalam hidup.. yup2.. xdinafikan.. life is all about making desicions.. wlpn, bny nye macam serius, ye, itulah yang kte wat setiap hari.. samada nk g kedai ke x, nk bace buku ke x, nk mandi ke x, sume tu buat keputusan.. itu keputusan kecik.. yng besar.. memilih arah hidup.. nak stay kat PASUM ke nk g IPBA? nk pilih cikgu ke atau keje lain? memilih satu antara option yng bnyk.. sume itu adalah membuat keputusan n keputusan itu dipilih sehingga terjadi aku pda hari ini.. bakal cikgu TESL.


dulu, mse blaja poem ni di sekolah menengah, itulah yng aku fikir, hala tuju hidup aku dunia aku.. xpernah pikir pasal hala tuju hidup aku utk akhirat aku.. tp bila disua lagi poem ini utk dibace, setelah diri ini diberi fikrah islam, aku termangu.. manakah jalan yng aku amik utk akhirat aku?



adakah aku mengambil jalan yng xramai orng ambik? atau, aku masih di jln utama, berdiri di antara dua jalan, xtahu memilih yng mane? atau aku memilih jalan yng besar itu, yng dilalui oleh ramai orng, supaya aku xtakut melaluinye keseorangan dn ikut norm skrng?, atau, adakah aku melalui jalan tengah, di tengah2 rumput yng memisahkan dua jalan tadi kerana langsung xtau nk pilih yng mne? hm, hati ini terdetik lagi.. dimanakah aku ketika ini?

aku pernah melalui jalan yng besar itu selama ini, ttp, hati aku didetikkan dengan peringatan, cbe fikir kembali, adakah itu jalan yng benar? aku toleh kiri dan kanan, dan aku lihat mereka, mereka senang di jalan ini.. mereka gembira di jalan ini, mereka bebas buat ape saje, langsung x memikirkan adakah jalan ini akan akhirnye sampai pada penghujung yng cerah, atau hanyalah perjalanan yng menyeronokkan yng hujungnya, tiada ape2? yng hujungnye, gelap gelita? aku takut, hati aku terdetik, betulkah jalan ini? akhirnya datang sekumpulan orng yng mengambil jln yng kecil itu, menarik aku, memberi petunjuk padaku bahawa itu adelah jalan yng salah, jln yng membawa kepada kehancurn...

aku berdoa pada Dia, Tuhan sekelian alam, yng di mana hatiku ini berada di antara celah2 jari- Nya spaya aku terus kuat, bertahan utk merempuh duri2 dan liku2 yang ade di jalan yng sempit itu.. ya, krana aku telah buat keputusan utk memilih jalan yng kecil itu, aku membuat keputusan utk trus di jalan ini.. jalan yng kurang dilalui oleh orng ramai, krana aku tahu, di hujung nye lah destinasiku.. di sana lah ape yng aku inginkan. dan aku berdoa lagi supaya aku xmudah putus asa, istiqamah dan berani melalui jalan itu. aku semakin yakin krana adenya Dia, petunjuk arah dan adenye teman2 yng bersedia memberi sokongan ketika aku jatuh.. trima kasih Allah untuk segalanya.. segala puji bgi Allah, ilah sekelian alam.

ketika aku kesedihan, kesusahan dan kelekaaan, Kau datgkan teman yng memberikan sokongan, peringatn dan tunjuk ajar.. hati mereka didetik oleh-Mu, krana hanya Engkau yng tahu tentng aku, luar dan dalam.. Engkau dtngkan sahbat utk ceriakan hatiku dengan janji dan kata2-Mu.. Engkau dtngkan sahabat, yng memngingatkan aku kembali kepada-Mu.. ENgkau dtngkan sahabat, yang membuatkan aku lebih kuat utk bangkit dr jatuhku.. terima kasih Allah, terima kasih for everything..

aku tahu semua ini sunnah orng yng berjuang, sunnah orng yang berada di jalan-Mu. mereka akan akan diuji dgn pelbagai ujian, utk menambahkan iman, utk menyucikan diri mereka, utk menetapkan pendirian mereka, utk mnguatkan diri mereka, utk mendapatkan redha- Mu .. aku mahu menjadi mereka itu.. aku mahu menjadi antara mereka..


ya, aku telah tekad, aku ingin berada di jalan yang 'less traveled by'.. Ya Allah, bimbinglah aku!!



1 wise thoughts:

Nurul Fariena Asli said...

salam..la tahzan ya ukhti..innallah maa'na..amalkn doa ni.."rabbana la tuzirg qulubana ba'daizhadaitana wahablana min ladun karahmah innaka anta al-wahab"..-wahai Tuhan kami, jgnlah Engkau pesongkan hati-hati kami sesudah Engkau memberi petunjuk kepada kami. dan kurniakanlah kpd kami limpah rahmat dari sisiMu.Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang Melimpah-limpah pemberiannya-

cuba tgk ayat (76:23-31)-insyaAllah jawapan kepada segalanya..

::kind readers::