Wednesday, May 27, 2009

...refleksi...

Riwayat At- Tarmidzi bahawa Rasulullah SAW bersabda,

"Dua kaki seorang hamba tidak dapat bergerak pada hari akhirat kelak hingga ia ditanya tentang empat hal. tentang umurnya, untuk apa dia gunakan; ilmunya yang mana sahaja yang telah dia amalkan; hartanya, dari mana ia mendapatkannya sekaligus ia gunakan untuk apa; dan tubuhnya untuk apa ia manfaatkan."


Refleksi


umur: semakin hari semakin meningkat sudah banyak kah jasa yang ditaburkan untuk menegakkan agama Allah ini?


ilmu: semakin hari semakin banyak ilmu yang dikaut, melalui pembacaan, tazkirah, ceramah, conversation, tapi banyak manakah yang telah diamalkan?


harta: dari mana dapat semua duit untuk beli (eh, sewa) rumah, beli laptop, adakah melalui kerja yang halal atau main sign je kalu masuk kerja pukul 8 tulis pukul 7 supaya bos tak potong gaji? dan harta ini bagaimana digunakan? adakah rumah sebagai 'port' pergaulan lelaki perempuan? atau sebagai 'pusat bersuka ria, bukan tempat berzikir pada Allah'?


tubuh: ketika sihat- sempurna tanpa cacat ini, ke mana tubuh ini dibawa? adakah ke masjid, mendengar ceramah- ceramah agama atau ke tempat- tempat hiburan? "yelah, muda hanya sekali, bila lagi nak enjoy semua benda ni kan? nanti tua i pergi la masjid, taubat" (yeah, u r rite, kalu mati muda?)


"pada hari lidah, tangan dan kaki mereka menjadi saksi atas mereka terhadap apa yang dulu mereka kerjakan." (An- Nur: 24)


oh, tubuh badanku, apa yang akan kamu jawab di depan Rabbku kelak?






hadith dipetik dari buku Taujih Ruhiyah Jilid 1

2 comments:

soliloquy said...

sapa writer buku ni yek? =)

Izyan Hamizah said...

opss sori, abdul hamid al-bilali

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kegundahan hati dan kesedihan,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat penakut dan bakhil,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari lilitan hutang dan tekanan orang.
Daisypath Anniversary tickers

::kind readers::