Friday, December 31, 2010

...1431H/2010 review...

Warning : this post is going to be very very very long. and personal too..


semua orang dah sibuk2 melaung- laungkan, mengucapkan selamat tahun baru 2011. radio, kawan2, semua lah.. al- maklum lah, hari ni kan hari terakhir 2010. but for me, my new year has long passed. i mean, as muslim, i follow the new year based on the islamic calendar. (^_^). but unfortunately, masa new year hijrah that day, i didn't have time to do the review of my tahun 1431H. can i make them up today? because i sort of have the time and guts to finish a post for today. hehe.. for me 1430H ni meninggalkan seribu satu kenangan yang if i were to reflect back, ianya sangan menguji keimanan. banyak benda yang berlaku dan yang sebenarnya, ia salah satu cara untuk Allah memastikan jalan mana yang aku pilih. remember? surah as-syams
maka Dia mengilhamkan jalan kejahatan dan ketakwaan, sungguh beruntung orang yang menyucikan jiwa itu dan sungguh rugi orang yang mengotorinya (as-syams: 8-10) 


if you are one of my friends, you should know that last year 1431H/2010 was my first year of living in Malaysia as someone who has different lens and fikrah of islam. but i somehow shaken by the islamic view shown by the malaysians and even closer (and the most powerful), my family. all the things/knowledge that i gained when i was in Australia were put into practice. setiap dugaan yang menimpa membuatkan aku sangat banyak berfikir dan reflect balik dengan apa yang telah aku ketahui. dan memang benar, hidup yang menentang arus ini sangat sangat dan sangat lah susah. at times i win the games but most of the times, i lose. but i'm glad, jika aku 'ingin' dan hampir terpesong, ada saja cara Allah buat yang membuatkan aku masih kembali ke jalan yang aku pilih 3 tahun lepas. Alhamdulillah. 

tapi, to tell the truth, i love my life in australia... dan sangat2 rindukannya. pelikkan? kalau orang yang tidak pernah ke luar negara dan mendapat kefahaman tentang islam di sana, mungkin tidak faham perasaan ini. i am not trying to be proud or what, tapi this is truly what i feel in my bone. sangat rindu biah di sana.. sangat rindukan akhawat di sana. tetapi it doesn't mean i hate living in malaysia.. alhamdulillah Allah bagi kemudahan di sini untuk aku melapangkan dada dan menerima setiap kerenah sahabiah2 di sini dan juga 'masuk' dengan cara bekerja di sini.

tahun lepas juga, aku kehilangan someone that i truly love, Mek.. she left us for Allah.. semoga Allah menempatkannya di sisi para mukminin. dan disebabkan kehilangannya, banyak benda baru berlaku dalam keluarga aku. for the first time, raya aidilfitri sangat hambar, for the first time, kat rumah tidak buat korban.. for the first time, aku betul2 terlibat dengan urusan-urusan perkahwinan (my grand dad's second wedding) dari urusan merisik hingga ke hantaran perkahwinan, cuma xsempat jadi jurugambar je lagi. setiap dari peristiwa ini sangat mengganggu jiwa aku. alhamdulillah, Allah masih beri kekuatan walaupun, pada satu peringkat, aku rasa ingin memberontak..other than Mek, Long (orang yang mengasuhku dari kecil hingga besar) also left us. beberapa bulan selepas Mek passed away. =(

apa2 pun, everything happens for the good reasons.. Allah knows best..

as for the program, tahun ni i involved in 2 program yang agak besar, english camp di Rembau dan JIRIM2. masa ni sangat banyak kesilapan yang aku pelajari dan tak kurang juga banyak kelemahan yang perlu diperbaiki. i know myself better after those programs especially in dealing with guys. ergh.. i'm so bad with guys.. seriously and i guess i should learn more how to deal with them without menimbulkan apa2 fitnah. next program kena improve... it's a must...

study wise. alhamdulillah dah berjaya grad TESL.. now i'm waiting for the posting. ntah bila la dapat tau nye. for the time being, i killed my time doing sisa-sisa kerja untuk jirim and some preparations for jalinan. Alhamdulillah Allah takdirkan beberapa kerja even though tak termasuk dalam skop kerja dulu. so, there's no more reasons to waste my time doing other things. tapi sedih bila habis keje2 ni, dah xde benda nak buat.hmm, kena fikir keje lain pula nak buat ni. to speak the truth, i don't like living without doing nothing. sangat3 la xterurusnya hidup. that's why i hate excessive holidays. kalau boleh nak cuti sekejap2 je. sebab, masa lapang is my enemy. big time enemy.. suka hidup busy masa belajar dulu. at least, i don't have time to think things yang i shouldn't think of. kalau banyak sangat masa lapang ni, mula setan2 sebok2 nak menyimpitkan otak ni dengan kisah- kisah masa lalu. hish, that's what i hate most. dan memang benar, 

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (al-asr:1-3)

kalau tak beriman, xberamal soleh, tak berpesan2 dengan kebenaran dan kesabaran, memang sungguh rugi lah hidup ini..


dan kalau sesiapa yang perasan, post2 saya for last year, banyak yang sempoi dan ntah apa2. kalau tengok dekat tag tu, banyak yang rumblings. saya banyak luahkan apa saya rasa dalam blog ini sebab, i feel at times, writing can give me more pleasure compared to talking to someone. at least, kalau tulis, i can read it next time.  no wonder la orang suka tulis kisah peribadi dalam blog ek.. hehe. but i'm not someone who like to share my stories publicly. cuma certain times, when i feel like doing so, baru akan tulis. 

hmm, sungguh panjang post kali ni. post terakhir untuk tahun 2010, if you want to say so. tapi tak tulis lagi semua yang berlaku, tu hanya sedikit dan antara yang paling banyak memberi kesan dalam hidup saya pada tahun ni. 

well, now is the new year 1432H and few minutes to 2011.. tak tahu what Allah has prepared for me for this year. tak tahu juga mungkin tak sempat pun untuk bernafas lama pada tahun ini. dan tak tahu juga nafas siapa yang akan terhenti pada tahun ini. apa2 pun i hope to cherish my life and i really hope tahun 1432H and 2011 is far better than 1431H/2010. i have something i want to do this year, and hope this plan is the same as what Allah has planned for me. kalau xsama pun, i know, Allah has planned something better to me.. 1432H/2011, semoga aku lebih tabah, semoga aku lebih tsabat, semoga aku lebih yakin dengan jalan yang dipilih. 

No comments:

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kegundahan hati dan kesedihan,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat penakut dan bakhil,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari lilitan hutang dan tekanan orang.
Daisypath Anniversary tickers

::kind readers::