Tuesday, January 4, 2011

...kata mereka vs kata aku...


Apabila hati telah berkarat, jiwa menjadi keruh dan semangat kian pudar, maka kisah-kisah yang meniupkan semangat, kata­-kata kiasan dan madah atau syair yang tersusun indah yang terkandung di dalam kajian-kajian ini adalah sebaik-baik rawatan secara halus. Ia mengandungi pengilapan, pelembutan, pembersihan dan nyalaan api.


_________________________________________________________________________________


Kata mereka: 
Kebahagiaan terletak pada sikap berdiam diri, pada malu dan kebekuan 
Pada hidup  bersama famili, dan bukannya hidup orang berhijrah dan terusir
Pada  berjalan di belakang kenderaan, mewah dan dengan langkah yang longlai 
Pada ikut sahaja apa yang orang katakan, tanpa tentangan dan konfrontasi 
Pada ikut sahaja ke mana rombongan bergerak, kamu dipimpin, bukan memimpin
Pada hanya bersorak untuk setiap pemerintah: Hidup kamu…. Selama-lamanya.

Aku pula berkata:
Hidup ini adalah gerakan, bukan diam dan bukannya beku
Hidup adalah jihad, Akan berjuangkah orang yang hanya duduk berpeluk tubuh? 
Hidup adalah menikmati lazatnya susah, bukan bersedap-sedap dengan tidur.
Ia adalah membela hak, merdekakah orang yang tidak membela haknya?
Hidup ialah adalah kamu merasa kehinaan itu laksana air nanah.
Hidup ialah kamu hidup sebagai khalifah di bumi, tugas kamu memimpin
Kami boleh berkata ‘NO’ dan ‘YES’, apabila kamu mahu 
dengan pandangan yang tajam.”

(Yusuf al-Qardhawi)

__________________________________________________________________________________
saat jiwa semakin goyah, hampir tenggelam dengan dunia, mujurlah ada Dia

No comments:

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kegundahan hati dan kesedihan,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat penakut dan bakhil,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari lilitan hutang dan tekanan orang.
Daisypath Anniversary tickers

::kind readers::