Tuesday, August 18, 2009

...Ramadhan kita...

Alhamdulillah ala kulli hal.


Selesai sudah satu episod kehidupan yang agak memenatkan. Juggling between amal da’wah and assignments’ due dates is my real battlefield now. Ramadhan’s getting nearer and seriously I can’t afford to be happier and having more debaran other than waiting this noble, coming- only- once- a- year-guest. Plans have been made and presented. Now, what we seek is to terjemahkan apa yang ada pada Microsoft Word kepada amal yang ikhlas. Semoga Allah sampai kami kepada Ramadhan dan jadikan Ramadhan kali ini adalah yang terbaik di sepanjang hidup kami.

These are the activities that we are going to have throughout this month:


1. Tadarus al- Quran (QUT and UQ)
2. Akademi Hafazan (aiming for Juzu’ 30 and the finale is during Syawal celebration)
3. ‘Iktikaf
4. Kempen Kalimah Toyyibah
5. Iftar and Tarawih Jamaie
6. Ukhti Ramadhan
7. Harapan Ramadhan


Semoga aktiviti2 yang bakal diadakan ini dapat menjadi satu asbab untuk Ramadhan kali ini lebih meriah dan terasa kehangatannya dan yang terlebih utama untuk mendekatkan diri padaNya, dan mencapai target/tema “Sifar dosa, Ganda pahala”.
Sesiapa di Brisbane mahu join aktiviti kami, amatlah dialu-alukan. Any extra information can be obtained from me personally.

“Wahai sekalian manusia, telah menaungi kamu satu bulan yg mulia, bulan yg diberkati, bulan yg padanya terdapat malam yg lebih baik dr seribu bulan, bulan yg Allah jadikan puasa pd siangnya sbg fardhu dan bangun pd malamnya sunat, barangsiapa yg mendekatkan diri pdnya dgn satu cabang drp cabang2 kebaikan maka dia adalah spt org yg menunaikan 70 kefardhuan, dan ia adalah bulan kesabaran, dan sabar ganjarannya syurga, bulan hiburan, bulan ditambahkan pdnya rezeki mukmin, barangsiapa yg memberi makan (utk berbuka) pdnya org yg berpuasa ia merupakan pengampunan bg dosanya dan pembebasan dr neraka, dan bgnya pahala spt org yg berpuasa itu tanpa berkurang sedikitpun dr pahalanya. Mereka berkata : Wahai Rasulullah, bukan semua di kalangan kami ada sesuatu bg org berpuasa itu berbuka? Maka baginda SAW berkata : Allah memberi pahala ini bg sesiapa yg memberi makan org berpuasa dgn sebiji tamar, atau dgn air minuman, atau susu yg dicampurkan, dan ia merupakan bulan yg permulaannya rahmat, pertengahannya keampunan, dan pengakhirannya pembebasan drp neraka, maka perbanyakkanlah pdnya drp 4 tabiat : 2 tabiat yg kamu membuat Tuhanmu redha dgnnya dan 2 tabiat yg kamu sgt memerlukannya, adapun 2 yg kamu membuat Tuhanmu redha dgnnya ; syahadah dan memohon keampunan kpd-Nya, manakala 2 yg kamu sgt memerlukannya; kamu meminta drp Allah syurga, dan kamu berlindung dgn-Nya dr neraka” (HR Imam Ibn Khuzaimah)

P/S: semoga Ramadhan yang terakhir di Brisbane ini membawa seribu makna dan kenangan untuk dibawa pulang kelak.

No comments:

Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari kegundahan hati dan kesedihan,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat lemah dan malas,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari sifat penakut dan bakhil,
Dan aku berlindung kepada-Mu dari lilitan hutang dan tekanan orang.
Daisypath Anniversary tickers

::kind readers::